Samenwerken

EXPERTISE

Samenwerken

De kracht van motiverend onderwijs ligt in het samenhangend geheel van lesgeven, ontwerpen, leidinggeven en samenwerken. Hierbij draait het niet alleen om dat de afzonderlijke aspecten goed functioneren, maar dat (collectieve) inspanningen van het hele team bijdragen aan het grotere geheel: het welbevinden en het succes van de leerlingen.

 

Of het nu gaat om lesgeven, onderwijs ontwerpen of leidinggeven, binnen motiverend onderwijs gaan deze aspecten altijd hand in hand met samenwerken.

“Teams die overtuigd zijn van hun gezamenlijke kracht stralen positieve energie uit, hebben hoge verwachtingen van hun leerlingen en gaan tezamen uitdagingen aan.”
– John Hattie (2017) –

Zoals bij over motivatie toegelicht spelen ook hier de drie universele psychologische basisbehoeften Autonomie, verBondenheid en Competentie (ABC) een cruciale rol. Als één van deze behoeften wordt ondermijnd, kan dit leiden tot frustratie, verminderde motivatie en conflicten binnen de groep.

Samenwerken kan effectief en bevredigend zijn wanneer het ABC wordt ondersteund. Een goede samenwerking vraagt zodoende om aandacht voor alle drie de psychologische basisbehoeften.

Vanuit onze jarenlange praktijkervaring en wetenschappelijke kennis ondersteunen wij onderwijsteams onder andere bij:

  • Het als collectief verbeteren van het pedagogisch en didactisch handelen van het gehele team in de klas (Link expertise lesgeven)
  • Het (her)ontwerpen van een les, lessenserie, module(s) of curriculum tot een samenhangend, kennisrijk en betekenisvol geheel (Link expertise onderwijsontwerp)
  • De rol van de leidinggevende en hoe die het samenwerken binnen het team kan versterken (Link expertise leidinggeven)

Dit doen we onder andere in de vorm van inspiratie via een keynote, workshop of studiedag. Deze sessies zijn ideaal om de beweging richting motiverend onderwijs in gang te zetten.

Wil je verder professionaliseren en duurzaam werken aan een motiverende onderwijsaanpak? Onze inspiratiesessies vormen een uitstekende aftrap voor een training (meerdere dag(del)en) of begeleidingstraject, waarmee we samen een blijvende impact realiseren.

We zien hierbij dat prettig en succesvol samenwerken het mogelijk maakt om ideeën te delen, van elkaar te leren en successen te vieren. Dit komt vervolgens de kwaliteit van het onderwijs en het welzijn van alle betrokkenen ten goede. Wanneer de drie psychologische basisbehoeften tijdens het samenwerken in balans worden ondersteund:

  • Neemt de kwaliteit van motivatie toe en voelt men zich gestimuleerd om bij te dragen aan het groepsdoel;
  • Verbeteren de prestaties van het team omdat mensen zich meer betrokken en productiever (zijn gaan) voelen;
  • Ervaren individuen meer voldoening en een hoger welzijn, wat leidt tot duurzamere samenwerkingsrelaties.

Hieronder staan enkele meesterwerken waarin we beschrijven hoe we de samenwerking binnen teams hebben versterkt.

Wil je weten wat wij voor jouw team kunnen beteken?

Neem contact op