Toetsen na afstandsonderwijs?

Toetsen na afstandsonderwijs?



Deze week werd duidelijk dat de basisscholen langer gesloten blijven dan verwacht én gehoopt. Dat betekent dat de leerlingen ook de komende weken nog onderwijs op afstand krijgen.  

Terwijl iedereen vol energie verdergaat met het vormgeven van het afstandsonderwijs wordt op scholen inmiddels ook gesproken over de periode als de leerlingen weer naar school mogen. Hoe worden de leerlingen ontvangen, waar besteden we de eerste dagen aandacht aan en hoe pakken we de draad weer op? 

Binnen diverse schoolteams rijst de vraag of de geplande LVS-toetsen tegen het eind van het schooljaar nog wel afgenomen moeten en kunnen worden. Een legitieme vraag, want welke waarde heeft de uitslag van zo’n toets na weken van thuisonderwijs? 

Naast een factor zoals welbevinden spelen andere factoren ook een belangrijke rol bij het antwoord op die vraag: 

  • Wat is aangeboden? Betreft het vooral eerder behandelde leerstof of ook nieuwe leerstof? 
  • Hoe is de leerstof aangeboden? Is er instructie geweest van de leerkracht en/of hebben de leerlingen zelfstandig de leerstof verwerkt?  

Wij denken dat de afname van een LVS-toets erg waardevol kan zijn voor de leerling én leerkracht, mits het vertrekpunt een leergerichte aanpak in plaats van prestatiegerichte aanpak is. 

Indien jullie besluiten dit schooljaar nog LVS-toetsen af te nemen, dan hebben we enkele tips.  

  • Verdiep je in de toetsinhoud, zodat je weet welke leerdoelen worden getoetst 
  • Bepaal in welke mate de toets aansluit bij de aangeboden leerstof tijdens de periode van afstandsonderwijs 
  • Zie de toets als ‘instaptoets’ en bespreek dit met je leerlingen 
  • Beperk de toetsdruk tot een minimum door bijv. de tafels niet in ‘toetsstand’ te zetten 
  • Analyseer het toetsresultaat van de leerling en de groep door vooral zicht te krijgen op leerdoelen en domeinscores (bijv. getallen, meten & meetkunde enz.) 
  • Geef leerlingen zo spoedig mogelijk na het maken van de toets feedback en stel verhelderingsvragen op gegeven antwoorden 
  • Maak samen met de leerlingen plannen waar ze deze weken en in het begin van het nieuwe schooljaar aan willen werken

We hopen dat deze tips bijdragen aan de wil om te leren in plaats van de druk te moeten presteren.

Mochten jullie hier in het nieuwe schooljaar verdere stappen in willen zetten, zodat toetsen bijdragen aan de groei van de leerling én leerkracht. Dan is ons aanbod Motiverend toetsen misschien iets voor jullie.Wil je hier meer over weten? Stuur ons dan even een berichtje. 

Tot slot delen we graag een van de meest waardevolle tips die we deze week voorbij zagen komen;

“Laat ons, wanneer de scholen opengaan, inzetten op de goesting om naar school te gaan.”