Onderwijs op de havo op de schop
Wat ons drijft
Onderwijs op de havo op de schop
In het onlangs verschenen rapport van de Onderwijsinspectie, De Staat van het Onderwijs, bleek dat de resultaten van de havo achterblijven. Er zijn meer “zwakke” en “zeer zwakke” afdelingen, de examencijfers zijn slechter en meer leerlingen blijven zitten (35% van de jongens haalt het diploma binnen 5 jaar, 50% van de meisjes binnen 5 jaar). Kortom het onderwijs op de havo is het zorgenkindje van het Nederlandse onderwijssysteem. Wat is het probleem?
De havo bevindt zich tussen het vmbo en het vwo en daar zit een belangrijke oorzaak van het probleem. Op het vmbo krijgen de leerlingen meer praktisch onderwijs aangeboden en het vwo bereidt leerlingen voor op het wetenschappelijk onderwijs. De havisten zitten er precies tussenin en krijgen veelal ook onderwijs aangeboden waarbij zij het nut niet inzien. Gefragmenteerd onderwijs, vlees noch vis.
Indien leerlingen het nut niet inzien van het aangeboden onderwijs heeft dat een negatief effect op de motivatie. Gelukkig kan je hier invloed op uitoefenen!
Het is belangrijk onderwijs aan te bieden wat de leerlingen als zinvol ervaren. Niet slaafs het boek volgen maar weten wie je leerlingen zijn en waar zij behoefte aan hebben. Breng de kenmerken in beeld en vertaal deze naar een uitdaging! Zodra leerlingen het nut van lesstof inzien zullen zij meer autonoom gemotiveerd raken en is de kans groot dat ze meer interesse tonen in de verschillende vakken en zullen de resultaten een stijgende lijn laten zien.