Hoe maak je van een voornemen een succes?

Hoe maak je van een voornemen een succes?



Het nieuwe jaar staat voor de deur. Een goed voornemen is doorgaans snel bedacht. Deze voornemens zijn vaak een grote uitdaging. Een structurele verandering doorvoeren in je leven is ook niet niks. Een duurzame en kansrijke aanpak kan hierbij helpen. De basis van een dergelijke aanpak is dat je iets wilt (hoge kwaliteit van de motivatie) in plaats van dat je het moet van jezelf of van een ander (lage kwaliteit van de motivatie).

Gecontroleerde motivatie (moeten)
Het gevoel van moeten kan een beweging in gang zetten. Het zal dan ongetwijfeld even lukken. Helaas is deze beweging vaak van korte duur. Volhouden is namelijk de volgende en doorgaans veel zwaardere uitdaging. Het gevoel van moeten wordt veroorzaakt door externe of interne druk. Dit ‘moeten’ voelt als verplichting, druk en stress (zie afbeelding). De strijd aangaan met deze gevoelens is een grote bedreiging op jouw motivatie omdat deze vorm van motivatie van lage kwaliteit is. Goede voornemens die gepaard gaan met motivatie van een lage kwaliteit hebben vanzelfsprekend een lage kans van slagen. Dit is toe te schrijven aan dat na een aantal weken een gevoel van moeten wordt ervaren. Gevolg: het bijltje erbij neergooien. Hoe zorg je dan dat je het volhoudt?

Autonome motivatie (willen)
Een hoge kwaliteit van motivatie ontstaat als de behoefte om vol te houden echt uit jezelf komt. Het nieuwe jaar kan een mooie (externe) prikkel zijn om een verandering tot stand te brengen. De kans van slagen is hoger als het voornemen door jou als nuttig wordt ervaren en past bij wie jij wil zijn. Nieuwsgierig naar motivatie van een hoge(re) kwaliteit? Hierbij een aantal tips.

Passend en nuttig
Formuleer je voornemen op een positieve manier. Daarnaast is de kunst en essentieel om een passend voornemen bij je persoonlijke kenmerken te vinden. Stel je wilt meer gaan bewegen, kies dan een vorm die je nuttig lijkt. Verwoord voor jezelf wat het nut is van dit voornemen. Een voornemen waar je het nut van inziet leidt doorgaans tot het gevoel van zinvol bezig zijn. Wat je voorneemt te gaan doen, doet ertoe voor jou.

Concreet en realistisch
Meer bewegen is niet concreet. Elke dag 45 minuten wandelen is dat wel. Zorg dat jouw uitdaging niet te makkelijk en niet te moeilijk is. Een heldere structuur ondersteunt dat. Denk vooraf na over wanneer je je voornemen in de praktijk wilt brengen. Op welke momenten van de dag/week wil je meer gaan bewegen? Creëer de randvoorwaarden zodat je het ‘alleen nog maar’ hoeft te doen.

Keuzes en afwisseling
Bied jezelf keuzes en afwisseling. Een eentonige uitdaging kan de kwaliteit van je motivatie bedreigen. Een voornemen waarbij je meerdere opties hebt om eraan te werken zal je gevoel van ‘willen’ stimuleren. Ga je alleen meer bewegen, of met iemand samen? Samen aan dezelfde uitdaging werken stimuleert. Hiermee is weer een stap gezet.

Waarden en normen
Door het (resultaat van het) voornemen te integreren in je normen en waarden bereik je het volgende ‘niveau’ van willen en zal je motivatie sterker zijn om ermee door te gaan en te kunnen volhouden. Wanneer je merkt dat hetgeen je hebt voorgenomen zinvol is en (het resultaat) leidt tot wie je wilt zijn sta je aan het begin van het ervaren van plezier en voldoening.

Plezier en voldoening
Positieve reacties op het resultaat zijn prettig. De inzet prijzen is nóg prettiger, want daarmee krijgt de kwaliteit van je motivatie weer een boost. Het volhouden en/of het resultaat van het doorzetten kan al leiden tot plezier. De kwaliteit van je motivatie wordt nóg hoger als je het voornemen simpelweg doet omdat je het leuk vindt. Wie weet wordt het ooit nog eens een passie…