Training Pedagogisch- en didactisch handelen

Meesterwerk

Training Pedagogisch- en didactisch handelen

Aansluitend op de behoefte van het team Start. Deltion heeft Motivatiemeesters een training verzorgd over motiverende gespreksvoering.

Doelen

  • Inzicht in de beïnvloedbare factoren rondom eigenaarschap, betrokkenheid en inzet
  • Inzicht in de structuur en onderdelen van een motiverend gesprek met studenten
  • Zin om de aankomende tijd ontwikkelingsgerichte gesprekken te gaan voeren met studenten

Programma studieochtend
We zijn gestart met een inspirerende aftrap waarin wij stil hebben gestaan bij de beïnvloedbare factoren die autonome motivatie bevorderen. Daarbij hebben wij rekeningen gehouden met de trainingen en stappen die het team al had gezet. Vervolgens hebben we door het toepassen van onze vijf principes de kenmerken van de student en het team in kaart gebracht. Daarna hebben we de passende uitdaging geformuleerd. Tot slot hebben we een aantal (motiverende) gespreksmodellen geanalyseerd om zo inzicht in de structuur en onderdelen van een motiverend gesprek te verkrijgen.

Het resultaat
Tijdens de studieochtend is een beweging en behoefte tot stand gebracht om meer als team af te stemmen. Ten eerste over hoe ze de doelgroep (entree)studenten kunnen motiveren. Ten tweede over hoe ontwikkelingsgerichte gesprekken hierbij kunnen bijdragen.

Motiverende gespreksvoering waarbij de ontwikkeling van de student centraal staat vraagt om rekening te houden met de kenmerken. Met het onderwijsteam hebben we de kenmerken van hun studenten in kaart gebracht. Hieronder de opbrengst van dat onderdeel van de training.