Geld voor onderwijs: Wat levert het op?

Geld voor onderwijs: Wat levert het op?



Vorige week op Prinsjesdag barstten alle discussies rondom onderwijs en financiën weer los.

In diezelfde week stond in de Volkskrant dat extra geld voor het onderwijs niet naar de leraar gaat. ‘Hoe kan het dat uitgaven aan onderwijs stegen, en salarissen niet?’ stond in hetzelfde nieuwsblad. Conclusie: een mist rondom onderwijsfinanciën die veel mensen frustreert.

In het onderwijs lijkt het steeds meer te gaan om één ding: geld! Lerarentekort? Meer geld! Passend onderwijs? Meer geld! Kwaliteit van het onderwijs? Meer geld!

De regering blijft bevorderen dat meer mensen voor dit mooie beroep kiezen’ aldus onze Koning in de afgelopen Troonrede. ‘Dat hoor je nou nooit over goedbetaalde banen’, stelde Aleid Truijens in haar column.

De overheid heeft de afgelopen twintig jaar structureel meer geld uitgegeven aan het onderwijs. Wat is ervan terecht gekomen? Zijn er betere leerkrachten gekomen? Wel een tekort aan leerkrachten. Is de kwaliteit van het onderwijs verbeterd? We hebben het wel meer passend proberen te maken alleen scoren we ten opzichte van andere landen steeds lager. Kortom, de overheid heeft nog een hoop te doen, zegt ook Dr. Kees van Overveld in zijn ‘troonrede’.

Al tientallen jaren toont wetenschappelijk onderzoek aan dat beloning met bijvoorbeeld geld alleen op korte termijn een beweging in gang zet. Als de beloning wordt weggehaald stopt de beweging.

Is het niet zo dat leerkrachten die uitgedaagd worden (competentie) en ruimte krijgen (autonomie) om samen met collega’s (relatie) invulling te geven aan hun beroep meer vanuit nut en/of waarde hun werk zullen doen?

Helpt het dan dat we steeds meer ‘onmogelijke’ taken op het bordje van de leerkracht schuiven? Wat voor een effect heeft dat op de inzet, de betrokkenheid en het eigenaarschap van onze leerkrachten?

Motivatiemeesters ondersteunt scholen met de vraag ‘Doen we de goede dingen? En doen we die dingen goed? Op die manier kan het gesprek over (het gevoel van) nut, plezier en voldoening centraal staan.