Effectieve feedback

EXPERTISE

Effectieve feedback

Bij menig leraar zakt de moed in de schoenen als een leerling, op basis van zorgvuldig geformuleerde feedback, een product na slechts een minimale verbeterslag opnieuw inlevert.

“Is het zo goed?”, hoor je de leerlingen dan zeggen of denken.

In het onderwijs besteden we talloze uren aan het nakijken en verbeteren van producten van onze leerlingen. We geven al jaren veelvuldig feedback, maar merken dat een handvol leerlingen hiermee daadwerkelijk aan de slag gaat. Het zweet staat hierdoor zelden op de juiste rug…. Gelukkig kan het ook anders!

Effectieve feedback gaat namelijk over degene die de feedback geeft, maar misschien nog wel meer over degene die de feedback ontvangt. Om het anders te kunnen doen is het belangrijk om verschillende niveaus van feedback te kunnen onderscheiden. Ook helpt het te realiseren dat feedback niet alleen van de leraar komt, maar ook van zogenoemde peers.

Daarnaast vraagt effectieve feedback om duidelijke kwaliteitsverwachtingen. Wanneer scoort een leerling voldoende, goed of uitmuntend? Wij zetten je graag aan het denken over de theorie en praktijk van kwaliteitsverwachtingen en feedback.

Dit doen we aan de hand van een combinatie tussen actueel (wetenschappelijk) praktijkonderzoek, zodat jullie een visie op feedback(cultuur) ontwikkelen, effectieve feedback een wezenlijk onderdeel wordt van het onderwijs op jullie school en leerlingen vooral leren in plaats van produceren.